Wednesday, June 30, 2010

...::: Konsep Asas Bergurau :::...

(ilustrasi yg x berkaitan semata-mata...)




Manusia dicipta daripada 2 unsur, iaitu unsur tanah dan unsur ruh. Oleh itu, antara keperluan rohani yg diiktiraf oleh Islam ialah gurau senda. Hal ini penting kerana kerana ia adalah naluri seorang manusia dan kita tak mampu nak serius setiap masa. 

Dalam kes ini, gurau senda Rasulullah adalah sebaik-baik ikutan. Firman Allah SWT yg bermaksud:
"Sesungguhnya untuk kamu pada diri Rasulullah contoh teladan yg baik; bagi sesiapa yg mengharapkan Allah dan hari akhirat, serta banyak berzikir kpd Allah."
(Surah al-Ahzab)
*tak ingat ayat berapa...klu ad masa nnt boleh la cari. :)

Dr Yusuf al-Qardawi pernah menjelaskan dalam kitabnya bahawa Rasulullah apabila mengerjakan solat sendirian, memanjangkn kekhusyukannya, dan tangisannya sehingga bengkak kedua kakinya. Baginda tidak menghiraukan orang lain dalam memenuhi hak Allah. Tapi, dalam kehidupan sosialnya, baginda memang seimbang. Rasulullah sentiasa ceria dan tersenyum, berguaru senda, dan berjenaka dan baginda juga tidak menyebut melainkan yg benar.

Rasulullah selalu bergurau dengan para sahabat tetapi tidak membawa kepada mereka-reka cerita yg tidak benar atatu bohong. Kebenaran adalah konsep asas bergurau senda dalam Islam. Mengikut hadis riwayat at-Tarmizi, Ahmad, dan Bukhari: Abu Hurairah menceritakan, para sahabat bertanya kepada Rasulullah: "Wahai Rasulullah, kamu selalu bergurau senda dengan kami. Lalu baginda menjawab: Sesungguhnya aku tidak berkata melainkan yang benar."

Ada beberapa kisah yg menceritakan ttg gurau senda Rasulullah, antaranya kisah Rasulullah dengan seorang lelaki yang ingin menumpangnya. 
Anas bin Malik mengisahkan seorang lelaki yg ingin menumpang kenderaan unta Rasulullah. Lalu baginda berkata, "Aku akan tunggangkan kamu nanti ke atas anak unta."
"Apa yang aku boleh buat dengan anak unta", tanya lelaki tu.
"Bukankah unta hanya melahirkan anak unta?" jawab baginda.

Peristiwa lain ialah sepertimana yg dikisah oleh Anas bin Malik juga bahawa baginda pernah memanggilnya dengan gelaran,"wahai si lelaki yang bertelinga dua." Sememangnya semua lelaki normal bertelinga dua. Begitu juga Anas bin Malik.

Banyak lagi kisah-kisah gurau senda Rasulullah yg diceritakan oleh para sahabat, tapi apa yang pentingnya kita faham bahawa konsep asas dalam gurau senda ialah KEBENARAN, kerana berbohong merupakan perbuatan keji, haram, dan berdosa besar. 

Berbohong hukumnya haram, tetapi dalam situasi tertentu berubah menjadi mubah bahkan wajib. Para ulama menetapkan pembahagian hukum bohong dengan 5 kategori hukum syara' sepertimana berikut :
  • Haram, iaitu kebohongan yang tak berguna menurut pandangan syara'.
  • Makruh, iaitu kebohongan yang dipergunakan untuk memperbaiki masalah rumah tangga dan yang sejenisnya.
  • Sunat, iaitu seperti bertujuan untuk menakut-nakutkan musuh Islam dalam  peperangan, seperti khabar berita tentang jumlah tentera dan kelengkapan kaum muslimin agar musuh keliru dan bimbang.
  • Wajib, iaitu seperti yang dilakukan untuk menyelamatkan nyawa seorang muslim atau hartanya dari kematian atau kebinasaan.
  • Mubah, contohnya bertujuan untuk mendamaikan persengketaan dalam masyarakat.
Walau bagaimanapun, sebahagian ulama berpendapat, semua bentuk kebohongan adalah buruk dan harus dijauhi, sebab banyak ayat-ayat Al Qur’an dan hadis yang mencela perbuatan berbohong. Oleh yang demikian, janganlah kita berbohong walau apa juapun yg tidak berkeperluan spt saja-saja nak buat lawak kerana ia perbuatan yg keji di sisi Islam...

Wallahu A'lam..

No comments:

Post a Comment